Welkom bezoeker. [ Inloggen ] [ Tekstgrootte A A A | Weergave: Presentatie / Normaal ]
[ Portaal ] [ Sitemap ] [ Zoeken ]

AHMAS

> ahmas > thema.hemofilie > hoofdpagina 
  • Content
  • VETO

Thema.Hemofilie

  • A. Wat u moet weten
  • B. Omgaan met hemofilie
  • C. Midden in het volle leven
  • D. Ervaringsdeskundigheid
  • A. Wat u moet weten
    • 1. Wat is PMS? V
    • 10. Uw eigen rol bij de behandeling
    • 2. Welke klachten?
    • 3. Is het wel zeker PMS? V E
    • 4. Waarom zo'n probleem? V
    • 5. Bij wie komt het voor?
    • 6. Wat zijn de oorzaken? V
    • 7. Hoe stelt een arts de diagnose PMS? V
    • 8. Welke behandeling? V
    • 9. Aanpak van artsen? V
    • Alcohol & Drugs
    • Alles op een rijtje
    • Alles op een rijtje (over P&T)
    • Andere vragen? V
    • Bronnen V
    • Colofon
    • Cyclisch klachtenpatroon E
    • Draagkracht E
    • Eerdere ervaringen
    • Geneesmiddelen die hormoonwisselingen verminderen
    • Inleiding V
    • Jongeren en hemofilie
    • Leefregels bij PMS
    • LH-antagonisten
    • Maandoverzicht bijhouden
    • Medicijnen innemen
    • Middelen met twijfelachtig effect E
    • Minder hinder van PMS E
    • Nepmedicijnen en het placebo-effect E
    • Nog vragen?
    • Oestrogeen E
    • Operatie E
    • Oproep NVOG
    • Orale anticonceptiva (de pil) V
    • Piercings & Tattoos
    • PM-lijst
    • PMS-enquete
    • Progesteronpreparaten E
    • Progesteronspiraaltje (de Mirena) E
    • Psychische gevolgen
    • Psychische problemen
    • Psychofarmaca E
    • Roken en drugs
    • Seks
    • Uw standpunt naar voren brengen
    • Veilig omgaan met alcohol
    • Vriendschap & Relatie
    • Wel klachten, geen PMS
  • B. Omgaan met hemofilie
    • 1. Hoofd- en bijzaken
    • 2. Oorzaak en gevolg
    • 3. Wees op de hoogte!
    • 4. Plan van aanpak
    • 5. Beslissen
    • 6. Probleem oplossen
    • 7. Evalueren
    • Aanpassen pers.leerplan
    • Aanvullend onderzoek
    • Aanvullend onderzoek
    • Actief luisteren
    • Adviseren
    • Afronding uitleg
    • Afwegingen behandelaar
    • Algemene anamnese E T
    • Anamnese E T
    • Anamnese E T
    • Begeleiding
    • Behandelen
    • Behandelen
    • Behandelopties
    • Beladen emoties
    • Benoemen van emoties
    • Benoemen van emoties
    • Betrokkenen bij voorlichting (kader oncologie)
    • Bevattingsvermogen
    • Biologische factoren
    • Blijven leren
    • Bodem van eerdere ervaringen
    • Casus
    • Communicatieleer
    • Counselen
    • Culturele en/of religieuze achtergrond
    • Cultuur
    • Dataverwerkingsstrategieën
    • Dataverwerving en -verwerking t.b.v. diagnostiek
    • Dataverzameling t.b.v. diagnostiek
    • Diagnostiek
    • Diagnostisch proces
    • Diversiteit
    • Doelen professioneel handelen
    • Domeinen & theorieen
    • Eindtoets
    • Emoties
    • Emoties als reactie
    • Emoties hanteren
    • Emoties versimpelen het oordeel
    • Emoties werken blikvernauwend
    • Emoties worden herbeleefd
    • Emoties zijn kortzichtig
    • Emoties zijn realiteit
    • Emotioneel steunen
    • Empowerment
    • Entreetoets
    • Evaluatie
    • Expertise m.b.t. PMS
    • Feedback
    • Feedback aan docent
    • Feedback geven
    • Feedback krijgen
    • Geneeskunde
    • Geneeskundige doelen
    • Gerichte anamnese E T
    • Geslacht & gender
    • Gespreksagenda vaststellen
    • Gevoelsreflectie
    • Gevolgen en vragen
    • Gevolgen van seksueel geweld en misbruik
    • GP: A. Kennismaking V
    • GP: B. Diagnostiek V
    • GP: C. Indicatiestelling V
    • GP: D. Informed consent V
    • GP: E. Behandelen
    • GP: F. Afsluiting V
    • GP: Gespreksdoel vaststellen
    • Helpen bij besluitvorming
    • Helpen bij het verwerken
    • Herkennen van emoties
    • Het discriminerend vermogen van informatie
    • Het slechte nieuws meedelen
    • Het therapeutisch proces
    • Het verkrijgen van (medische) informatie
    • Het vervolg bespreken en het gesprek beëindigen
    • Hoe gaan artsen om met PMS?
    • Houding en beweging bij uitleg
    • Houvast bieden
    • Hulpvraag verhelderen E T
    • Indicatiestelling
    • Informatie zoeken
    • Informatieverwerking
    • Informed consent
    • Informeren
    • Inhoud of onderwerp
    • Inhoudsopgave: algemeen
    • Inleiding V E T O
    • Inleiding
    • Inleiding
    • Inleiding reflectie
    • Instrueren
    • Juistheid indicatie
    • Kennismaking en probleemoriëntatie
    • Klachten of symptomen (nog bewerken)
    • Klinisch-diagnostisch redeneren
    • Leeftijd en levensfase
    • Leeftijd en levensfase
    • Lichamelijk onderzoek (kader: seksuologie)
    • Lijdensdruk (ernst probleem)
    • Logistiek: directe hulpmiddelen
    • Logistiek: indirecte hulpmiddelen
    • Logistiek: ruimtes
    • Logistieke aspecten van voorlichting
    • Lotgenotencontact
    • Metacommunicatie
    • Misbruik, geweld en verwaarlozing
    • Motiveren en overzicht bieden
    • Omgaan met eigen emoties
    • Oogcontact
    • Oogcontact en gezichtsuitdrukking
    • Open vragen
    • Ouderen
    • Persoonlijk leerplan
    • Presentatie van een uitleg
    • Probleemverhelderen
    • Psychologie
    • Psychologische factoren
    • Randvoorwaarden
    • Randvoorwaarden (voorlichting)
    • Reden van komst achterhalen
    • Referentiekader en interpretatie
    • Reflectie
    • Relevante achtergrondgegevens in het hier en nu (in kader se
    • Rouwreacties
    • Ruimte bieden
    • Seksuele oriëntatie
    • Slecht-nieuwsgesprek
    • Soms gaat het mis
    • Soorten diagnoses
    • Spreekstijl
    • Stappenplan
    • Stemgebruik
    • Steunend luisteren
    • Structuur en opbouw
    • Structuur van de uitleg
    • Symbolische informatie
    • Taal en omgang afstemmen
    • Traumatische ervaringen
    • Uiterlijk
    • Verkrijgen van (medische) informatie
    • Verstoringen in feedback
    • Voorafgaand
    • Voorlichten E T
    • Voorlichtingscultuur
    • Vragen stellen
    • Wat kunt u zelf doen?
    • Wat wil de ander bereiken?
    • Wensen en behoeften van patiënten t.a.v. voorlichting
    • Werkzaamheid therapie
    • Wetmatigheden van emoties
    • Zelfhulpgroepen
    • Zelfmanagement
    • Zelfstudiemodule prenatale screening
    • Ziekte & handicap
    • Zorg voor houvast
    • Zorgvuldig beslissen; een model
  • C. Midden in het volle leven
    • 1. Informatie verkrijgen
    • 1. Klachten serieus nemen
    • 2. Neem gevoelens serieus
    • 3. Goede medicatie
    • 4. De juiste deskundigen
    • 5. Steun mobiliseren E
    • 6. Feedback geven
    • 7. Overleggen E
    • Aandacht voor de ander
    • Adviezen voor het praten met een arts
    • Anamnese
    • Andere hulpverleners
    • Artsen V E
    • Begeleiding
    • Behandelen
    • Belang van een goed gesprek
    • Belang van een goede voorbereiding
    • Betekenis van de klachten
    • Communiceren met artsen
    • Contact tussen de huisarts en specialist
    • Controle, advies en nazorg
    • De diagnose
    • De meest voorkomende klachten
    • Diagnostiek
    • Dienstverlening
    • Doel van het gesprek
    • Een verzoek doen
    • GP: F. Afsluiting
    • Het juiste adres E
    • Het probleem zelf
    • Hoe het anders kan
    • Hoe verloopt een bezoek aan de polikliniek?
    • Hoe verloopt een bezoek aan de polikliniek?
    • Hoe wordt de afspraak met de specialist gemaakt?
    • In het ziekenhuis
    • In welke gevallen heb ik recht op enige vorm van genoegdoeni
    • Indicatiestelling
    • Informatie krijgen en onthouden
    • Informed consent
    • Inleiding
    • Kennismaking
    • Kritiek
    • Lotgenotencontact E
    • Luisteren
    • Middag
    • Misverstanden
    • Mogelijkheden na het eerste onderzoek
    • Naar welk specialisme moet ik gaan?
    • Naasten E
    • Niet in één keer een sluitende oplossing
    • Niet op de stoel van de specialist gaan zitten
    • Ochtend
    • Omgaan met artsen
    • Onderwerpen die in de anamnese aan bod komen
    • Onderzoek van andere lichaamsholten
    • Onderzoek van de bloedvaten (angiografie)
    • Onderzoek van de darmen
    • Onderzoek voorafgaand aan het bezoek
    • Op welke manier is de overheid betrokken bij het gebruik van
    • Op welke uitgangspunten moet ik mij richten bij het onderhan
    • Passief luisteren
    • Samen oplossing zoeken
    • steunend luisteren
    • Sturend luisteren
    • Therapeutisch handelen
    • U hoeft niet meer terug te komen op de polikliniek
    • U komt bij de dokter. En dan?
    • Uw mening geven
    • Vervolgafspraak voor verder onderzoek
    • Verwijzing naar een andere specialist
    • voorbeeld 1
    • voorbeeld 2
    • voorbeelden & oefeningen
    • Voorschrift medicijnen
    • Waarom word ik doorverwezen naar een specialist?
    • Waarom word ik doorverwezen naar een specialist?
    • Waaruit bestaat het werk van patiëntenverenigingen?
    • Wat gebeurt er allemaal als ik naar een specialist ga?
    • Wat gebeurt er na het eerste onderzoek?
    • Wat gebeurt er na het eerste onderzoek?
    • Wat is de geschiedenis van de patiëntenbeweging?
    • Wat is de geschiedenis van de patiëntenbeweging?
    • Wat is een patiëntenvereniging?
    • Wat kan een patiëntenvereniging voor mij betekenen?
    • Wat kan ik doen als ik moeite heb met de adviezen die de art
    • Wat kan ik verwachten van het eerste gesprek?
    • Wat moet ik weten over communicatie in het algemeen?
    • Wat te doen als de arts mij vertelt dat "het psychisch
    • Wat zijn (algemene) richtlijnen om met een arts te praten?
    • Wat zijn (algemene) richtlijnen om met een arts te praten?
    • Welke aandachtsgebieden kent de keel-, neus en oorheelkunde?
    • Welke bijwerkingen of problemen kunnen zich voordoen bij het
    • Welke problemen kunnen zich tussen mij en de arts voordoen?
  • D. Ervaringsdeskundigheid
    • Geef uw mening over hulp bij PMS!
    • Inleiding V
    • Inspiratiebronnen
    • Oordeel per consult/hulpverlener